Zmiana godzin pracy w dniu 02.05.2022r.
Zmiana godzin pracy Poradni
Warto wiedzieć, że dysleksja rozwojowa wpływa na naukę matematyki. Duża część uczniów mających specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu( dysleksja, dysortografia) przejawia również trudności w nauce matematyki wynikające z istniejących deficytów funkcji poznawczych.
Do najczęstszych objawów trudności w nauce matematyki wynikających z tych deficytów możemy zaliczyć :
• przestawianie kolejności cyfr, np. 75 zamiast 57 czy 36 zamiast 63,
• pomyłki w zapisie liczb wielocyfrowych (szczególnie z wieloma zerami lub miejscami po przecinku),
• błędy w przepisywaniu,
• kłopoty w trwałym przyswojeniu tabliczki mnożenia,
• trudności w opanowaniu liczenia pamięciowego (często liczą na palcach),
• mylenie działań, np. mówi o dodawaniu lub dzieleniu, a wykonuje odejmowanie lub mnożenie; zna zasady i schematy postępowania, lecz je źle zapisuje,
• słabe różnicowanie znaków graficznych, m.in. cyfr zbliżonych kształtem czy wielkością, odwrotne zapisywanie znaków nierówności,
• kłopoty w przyswojeniu pewnych ciągów i sekwencji , jak dni tygodnia czy miesiące, kolejność planet w Układzie Słonecznym itp.
• problemy ze zrozumieniem pojęć związanych z przestrzenią i czasem;
• zaburzenia orientacji przestrzennej np. częste myleniu kierunków, prawo – lewo, góra-dół, co może skutkować trudnościami w dodawaniu, odejmowaniu, mnożeniu, które wykonuje się od prawej strony, a dzielenie od lewej,
• nieprawidłową organizację przestrzenną zapisu działań matematycznych, przekształcanie wzorów – uczeń ma trudności z zapisem działań matematycznych, myli kolejność działań arytmetycznych,
• trudności w odwzorowywaniu figur geometrycznych,
• trudności w kreśleniu i konstruowaniu, np. figur geometrycznych, wykresów, tabelek,
• trudności w kształtowaniu pojęć (rozumienie, wnioskowanie, uogólnianie),
• trudności w rozumieniu treści zadania, nieprawidłowe odczytywanie tekstu zadania,
• to, że często potrafi zaproponować oryginalny sposób rozwiązania zadania, ale popełnia przy tym proste błędy rachunkowe; jest w stanie wykonać w pamięci skomplikowane mnożenie, pisemnie jednak nie radzi sobie z prostymi działaniami,
• zwykle dłuższe uczenie się znaczenia symboli.
Przyjmuje się, że obecnie ok.10% dyslektyków jest na wyższym niż przeciętny poziomie z matematyki w stosunku do ich wieku i inteligencji.30% dyslektyków jest na poziomie przeciętnym, natomiast poniżej średniej z matematyki jest: 10% dyslektyków z powodu problemów z pamięcią krótkotrwałą, 25% z powodu kłopotów z czytaniem i pisaniem, 25% z powodu dyskalkulii jako dodatkowego zaburzenia.
Opracowała mgr Barbara Ćwik
Źródła : www.bakcylwiedzy.pl, www.szkolnictwo.pl , www.edukacja.edux.pl